Ingyenes regisztráció

Üdvözöljük



a KAPU világában!

Üzenőfal

Faliújság

Diafilm

Humor

Receptek

Olvasnivaló

Honlapunk vendégei

Olvasható könyveink

Kirakat

Könyveink

Filmjeink

Turbó fokozatba kapcsol a baloldali média

| 2010-06-07 | admin |

 Új főszerkesztője lesz a Vasárnapi Híreknek és a Klubrádiónak is

 

 Sokan gondolják úgy, hogy a Fidesz elsöprő győzelmében kulcsszerepet

játszott a jobboldalhoz kötődő média, mind a televíziók, mind a nyomtatott és az elektronikus hírközlésben.  Ezek az orgánumok most meglehetősen újszerű helyzetbe kerülnek. Nemcsak azért, mert a balliberális kormány bukásával kihúzták a talajt a lábuk alól, hisz leghálásabb témájuk oda. Hanem azért is, mert az új kormányzatban is szükség van jó kommunikációs szakemberekre, s persze ilyenkor leginkább a sikeres médiaszereplők között tudnak válogatni az új vezetők. Kérdés, hogy a jobbos médiumok képesek lesznek-e megőrizni valamifajta távolságot az új kormánytól, mindezt úgy intézve, hogy a hírekhez való hozzáférésüket is megtarthassák.  De a baloldali médiának eljött a kánaán. Kijöhetnek az eddigi szélárnyékból, amikor annyi volt a feladatuk, hogy kormányaik csetlés-botlását próbálják fényezni. Hiszen mégiscsak gazdasági válság van, s ráadásul most áll fel az új garnitúra, vagyis borítékolni lehet, hogy számos baki fog belecsúszni a kormányzat új szereplőinek döntéseibe és nyilatkozataiba is.  A jó szerepléshez persze anyagi forrásokra is szükség van. Hiller István az utolsó pillanatban még anyagilag kisegített néhány médiumot (többek között az ATV-nek és a Hócipőnek is utalt miniszteri keretéből), ahogy a korábbi kormány is rendszeresen támogatta az őt elvtelenül kiszolgáló orgánumokat. Az is feltételezhető, hogy a médiumokat tulajdonló erőcsoportok jó előre bespájzoltak a nehezebb napokra.  De a jelek szerint az új helyzethez gyorsan alkalmazkodni próbál a baloldali sajtó. Két hír is napvilágot látott ezzel kapcsolatban. Új főszerkesztővel indul neki az új politikai szezonnak a Vasárnapi Hírek és a Klubrádió is. De feltételezhető, hogy ez csak a jéghegy csúcsa, s a háttérben komoly tektonikus mozgások is beindulhattak vagy beindulhatnak.  A Vasárnapi Híreket az Index információja szerint egy Puch Lászlóhoz, a szocialisták volt pénztárnokához, jelenlegi erős emberéhez köthető cég működtette. Részben ugyanez a háttér állt a Népszava és a Stop.hu mögött is. A VH kötődése a hagyományos szocialista pártelithez elég evidens volt. Ezt a kötődést jelenítette meg szimbolikusan Avar János főszerkesztő, a kádár kori újságírás élő mamutja. A szakmát a hatvanas években a Népszabadságban elsajátító újságíró a nyolcvanas években Washingtonból tudósított, ezért felhatalmazva érezte magát, hogy kapitalizmusból és demokráciából is oktassa olvasóit. Vezetésével a Vasárnapi Hírek unalmas és hagyományos kádárista sajtótermék volt.  Az új helyzethez azonban új ember kell. Szerdán már Gál J. Zoltán vezette a szerkesztőségi megbeszélést. Az újság új tulajdonosa, a Geomédia Zrt, mely a Szabad Föld lapcsaládot is jegyzi és tematikus női magazinokat is kiad. A lap az ő személyével kíván üzenni jelenlegi és potenciális olvasóinak: mostantól az új baloldal orgánumaként fog működni a lap. Emlékezetes, hogy a szintén népszabadságos nevelésű Gál. J. politikai karrierje Medgyessy Péter alatt ívelt fel, majd Gyurcsány Ferenc kommunikációs stábját is vezette 2008-as távozásáig. Kérdés, Gyurcsány árnya feltűnik-e a lap mögött.  Ugyancsak új helyzet állt elő a Klubrádióban, mely erőteljesen kivette részét eddig a baloldali politikai kampányokban. Ennek ellenére botrányszagú körülmények között, nem közös megegyezéssel távozott a szerkesztőség éléről az azt nyolc éve irányító Bocskay Zsolt. Az Index információi szerint minderről meglehetősen előkészítetlenül, szerdán értesült csak a szerkesztőség. Az ügy hátteréről az új főszerkesztő, Vicsek Ferenc sejtelmesen nyilatkozott: "A főszerkesztő és Arató András elnök-vezérigazgató munkakapcsolata megromlott az utóbbi időkben, a közös munka feltételei már nem voltak biztosítva".  Már a korábbi vezetés alatt megkezdődött a rádió átpozícionálását célzó folyamat. Ennek a váltásnak az iránya állítólag távolodás a politikától - erre szolgálna a Hatos című műsor, mely a nyitás egyik eszköze a korábban már Orosz Józsefet is elveszítő rádióban. Ám hogy mennyire sikerül a politikamentesség az új politikai környezetben, az bizony erősen kétséges.  A dilemma érzékeltetésére engedtessék meg egy személyes példa. Az utóbbi időben kétszer is meghívtak a Hatosba, szakértőként. Nyilván ez is a nyitás jele lenne. Mivel a két műsorvezetőt, a képzőművész Wahorn Andrást és a vallásfilozófus Gábor Györgyöt becsülöm, természetesen elfogadtam a meghívást. De hogy mennyire volt politikamentes a műsor, annak megítélését a kedves olvasóra bízom, miután a két témát is megemlítem. Wahorn műsora arra a kérdésre kereste a választ, "milyen társadalmi berendezkedést választanának a magyarok, ha azt választhatnának, amit csak akarnak", Gábor György pedig arra kérdezett rá, hogy vajon nem sértő-e egyesekre, hogy Isten neve az utóbbi időben törvényekben is megjelenik, sőt a tervek szerint az új Alkotmányban is feltűnne.  Ugyancsak tesztje lesz a Klubrádió politikai függetlenségének, hogy a rádió vezetésében Vicsek Ferenc mellett egy másik politikai újságíró, a jobboldalon csak "drága Bolgár úr"-ként becézett Bolgár György is helyet kap-e, főszerkesztő-helyettesként. Ez a döntés Vicsek szerint még nem született meg.